Algemeen wedstrijdreglement
Woensdagavondreglement
Reglement Rondje Pampus
Reglement Speedrace
Reglement Klassenwedstrijd
De clubwedstrijden worden georganiseerd voor open boten, rond- & platbodemjachten en kajuitboten. Aan de wedstrijden kunnen ook niet-Zuidwalleden deelnemen.
De wedstrijden worden verzeild onder de volgende bepalingen:
Wedstrijden van een deelnemer met DSQ als resultaat zijn niet aftrekbaar.
Naast de in punt 2 genoemde bepalingen kunnen er bijzondere bepalingen van toepassing zijn die bekend kunnen worden gemaakt tijdens het palaver of via het informatiebord in het clubhuis.
De wedstrijden worden georganiseerd in de volgende klassen:
Open boten |
→ |
SW-factor en eenheidsklassen |
Rond- & platbodems |
→ |
TVF factor |
Kajuitboten |
→ |
SW-factor |
Afhankelijk van het aantal deelnemers in de klassen kan de wedstrijd plaatsvinden in alle drie genoemde klassen of een combinatie hiervan. Dit wordt kenbaar gemaakt via het clubblad, het palaver of het informatiebord.
De deelnemers aan de wedstrijden varen geheel voor eigen rekening en risico. De Zuidwal is niet aansprakelijk voor enige schade, welke dan ook, waaronder begrepen schade aan boot en bemanning, zowel op het water als op het land, welke direct of indirect in verband met deelname aan de wedstrijden zou kunnen ontstaan. De deelnemende schippers of eigenaren zijn verplicht tenminste een WA-pleziervaartuigenverzekering met geldigheid gedurende wedstrijden en met voldoende dekking te hebben afgesloten.
Het aantal prijzen wordt bepaald door de wedstrijdcommissie. Eventuele wisselprijzen zijn alleen bestemd voor leden van De Zuidwal. Het inschrijfgeld is voor elke klasse gelijk en bedraagt:
Woensdagavondwedstrijden |
|
€ 25,00 |
Rondje Pampus |
|
€ 15,00 |
P. Ter Velde |
|
€ 10,00 |
Nauwegatregatta |
|
€ 10,00 |
Klassenwedstrijd |
|
€ 50,00 |
De Zuidwal kent twee soorten van protesten; gewone protesten en bitterbalprotesten.
Gewone protesten dienen schriftelijk op de daarvoor bestemde formulieren te worden ingeleverd bij een aanwezig lid van de wedstrijdcommissie binnen een uur na de finish. Hierbij dient een borgsom van € 25,00 te worden voldaan. Deze borgsom wordt bij toekenning van het protest geretourneerd.
Gewone protesten m.b.t. dag- en meerdaagsewedstrijden wedstrijden worden indien mogelijk nog voor de prijsuitreiking behandeld. Gewone protesten m.b.t. de woensdagavondwedstrijden worden binnen vier weken behandeld en bekendgemaakt.
Bitterbalprotesten kunnen alleen tijdens de woensdagavondwedstrijden worden ingediend.
De baan wordt voor de wedstrijd kenbaar gemaakt.
Ruimte voor de wal:
Schepen met een ophaalbare kiel mogen deze tijdens de wedstrijd niet heffen.
Motorgebruik is alleen toegestaan:
In deze twee gevallen hoeft er geen strafrondje gevaren te worden, mits er geen voordeel is behaald.
De wedstrijd wordt gevaren onder het SW-handicapsysteem inclusief de bij de boot en zeilvoering behorende correcties. De maatvoering van spinakers is vrij. De lengte van de spinakerboom mag niet groter zijn dan de J-maat, of de lengte zoals aangegeven in een officiële meetbrief.
Tijdens het inschrijven zal de deelnemer de zeilvoering voor de wedstrijd aangeven. De toestand van boot kan tijdens de wedstrijd afwijken, maar nooit ten gunste van de handicap.
De dag- en meerdaagsewedstrijden worden gevaren zonder de jaarcorrecties die gelden voor de woensdagavondwedstrijden.
Een diskwalificatie (DSQ) is niet aftrekbaar.
De hiergenoemde bepalingen zijn alleen van toepassing op de woensdagavondwedstrijden. Tijdens deze wedstrijden is ook het Algemeen wedstrijdreglement van kracht.
Een woensdagavondwedstrijd wordt gevaren als “inhaalrace” of als “sprintrace”. De wedstrijdcommissie bepaalt voor aanvang van het wedstrijdseizoen op welke woensdag welke wedstrijd wordt gevaren.
Bij een “inhaalrace’ heeft iedere deelnemer een eigen starttijd en geldt voor alle deelnemers een gezamenlijke finishtijd. Er wordt geen palaver gehouden. Voor het bepalen van de starttijd wordt de radiotijd aangehouden.
Bij een “sprintrace” wordt gezamenlijk gestart en is er geen gezamenlijke finishtijd.
De banenkaart voor de woensdagavondwedstrijden is toegevoegd als bijlage aan dit reglement.
De wedstrijdcommissie kiest de te varen baan (of banen) uit één of meerdere banen van de banenkaart.
Uiterlijk een half uur voor de starttijd van de eerste starter wordt de te varen baan (of banen) aangegeven middels cijferwimpel(s) voor die specifieke baan aan de vlaggenmast op het havenhoofd.
Als de aangegeven banen zijn verzeild en het is nog geen 21.00 uur dan wordt de laatst aangegeven baan herhaald.
Alle vaargeulboeien (laterale betonning) moeten worden gerespecteerd, met uitzondering van de merktekens van de baan.
De finish is om 21.00 uur binnen de vaargeul. Boten die zich om 21.00 uur buiten de vaargeul bevinden worden beschouwd als niet gefinisht (DNF), tenzij in de zone van een merkteken.
De baan wordt op het bord in het clubhuis aangegeven en/of tijdens palaver worden besproken, uiterlijk om 18.15 uur.
De start van de sprintrace gaat volgens De Regels voor Wedstrijdzeilen (art. 26); d.w.z.:
De vaargeulboeien hoeven NIET te worden gerespecteerd, met uitzondering van de rood/groene keerboei (NKN 4).
De finishlijn ligt loodrecht op de vaarrichting ter hoogte van de pomp bij het clubhuis.
De startlijn is een denkbeeldige lijn tussen het oostelijk havenlicht van de haven van Nijkerk en de gele boei.
De actuele tijd zoals gehanteerd voor deze wedstrijd wordt aangegeven door een startklok in het clubhuis.
Bij de start worden geen signalen of aanwijzingen gegeven. Te vroeg gestarte deelnemers worden niet teruggeroepen, maar krijgen een tijdstraf (zie artikel 6 Uitslag inhaalraces).
Rechten tijdens individuele start:
Er zal een in-de-windse startlijn worden uitgelegd.
De gezamenlijke start is rond 19.00 uur en wordt aangegeven met vlaggen en geluidsseinen.
Alle woensdagavondwedstrijden worden gevaren onder de woensdagavond SW. Dit is het SW-getal van de deelnemende boot gecorrigeerd voor de resultaten van de laatste 4 kalenderjaren.
Het doel van genoemde correctie is het optimaliseren van de handicap waardoor het veld dichter bij elkaar komt. Dit omdat omstandigheden bij de woensdagavondwedstrijden afwijken van die van de dag- en meerdaagsewedstrijden.
De jaarlijkse correctie wordt vastgesteld aan de hand van het gemiddeld aantal punten in het algemeen klassement over alle door de deelnemer gevaren wedstrijden dat jaar, dus zonder aftrekwedstrijden.
De beste deelnemer krijgt een correctie van -1,5 punten en de minst goede deelnemer een correctie van +1,5 punten, de overige deelnemers krijgen een correctie in verhouding tot hun resultaat.
Een deelnemer die in een jaar niet geklasseerd is krijgt voor dat jaar geen correctie.
De totale jaarcorrectie bestaat uit de som van de laatste 4 jaarcorrecties.
De starttijden worden bepaald middels het woensdagavond SW-getal en de gezamenlijke finishtijd van 21.00 uur. Berekende zeiltijd (bij een SW-getal van 100) is 6500 seconden (108 minuten 20 seconden).
Hoewel getracht wordt elke woensdagavond een starter uit de wedstrijdcommissie op de pier te hebben kan er geen garantie worden gegeven dat dit altijd zo zal zijn. Dit omdat leden van de wedstrijdcommissie ook deelnemer kunnen zijn. Eventueel kan een vrijwilliger van de vereniging als starter invallen.
De zeilvoering wordt bij inschrijving vastgelegd voor het hele seizoen. In geval van overmacht (bijvoorbeeld verloren gegane zeilen), aanpassing van het tuigage of de aanschaf van nieuwe zeilen kan hier van worden afgeweken.
Als een regelmatige deelnemer rond zijn starttijd de startlijn is gepasseerd, wordt hij aangemerkt als zijnde gestart.
Inschrijfgeld dient te worden voldaan voor de aanvang van de derde deelname. Als hieraan niet is voldaan worden gezeilde wedstrijden tot het moment van te laat betalen als DSQ geregistreerd.
De uitslag wordt bepaald door de positievolgorde van de boten op de finishtijd. De positie wordt bepaald door de denkbeeldige lijn loodrecht op het rak lopend door het meest voorlijke deel van de boot.
Iedere deelnemer dient de eigen positie ten opzichte van de andere deelnemers vast te stellen en na de wedstrijd in te vullen op het bord in het clubhuis met daarbij de deelnemer ervoor en erachter. Bij meningsverschillen kunnen de deelnemers overeenkomen hetzij de bepaalde plaats te middelen, hetzij de wedstrijdcommissie te laten beslissen.
Een deelnemer die niet voorkomt op het bord maar wel is gestart wordt als DNF geklasseerd.
Er dient gefinisht te worden binnen de vaargeul of binnen de zone van het merkteken van de baan. Een boot die zich om 21:00 uur, of op een andere opgeven finishtijd, buiten de vaargeul of buiten de zone bevindt kan niet finishen. Het resultaat is dan DNF.
Indien voor- of op de finishtijd een merkteken van de baan (boei) gerond dient te worden, is aansluiting gezocht bij “De Regels voor Wedstrijdzeilen” regel 86.1(b). Binnen de zone van het te ronden merkteken van de baan (waarbij één zone gelijk is aan drie romplengten van de voorliggende boot) geldt een afwijkende regel t.o.v. eerdere genoemde “loodrecht op het rak”. Indien de zone is bereikt op het moment van finish, geldt de kortste afstand naar het te ronden merkteken van de baan.
In geval een te vroeg gestarte deelnemer in gebreke blijft reglementair te starten, wordt de deelnemer voor iedere te vroeg gestarte 5 seconden of een veelvoud daarvan 1 plaats teruggezet; 1-5 seconden 1 plaats; 6-10 seconden 2 plaatsen; etcetera.
De deelnemers worden ingedeeld in drie klassen:
Het doel van een onderscheid in de klassen A en B is om beginnende wedstrijdzeilers een eigen wedstrijdveld te bieden en de mogelijkheid tot promotie.
De startbepalingen voor de klassen A, B en C verschillen niet.
De wedstrijdcommissie bepaalt de indeling van deelnemers in de klassen A en B, zo mogelijk voor de eerste te zeilen wedstrijd. Uitgangspunten bij de indeling zijn; Het aantal jaren dat de deelnemer en zijn bemanning meedoet aan de woensdagavondwedstrijden of aan andere wedstrijden; hun wedstrijdambities en het snelheidspotentieel van de boot. Beide klassen omvatten ongeveer evenveel deelnemers.
De indeling in open boten wordt bepaald door de gehanteerde indeling door Sailsupport.
Indien een deelnemer in een andere klasse dan de hem toebedeelde wil deelnemen, kan hij een schriftelijk verzoek tot wijziging indienen bij de wedstrijdcommissie.
De uitslagen worden verwerkt in meerdere klassementen:
Ad 1, 2, 3 en 4:
Ad 5:
Naast de gewone protesten kan een deelnemer na de woensdagavondwedstrijd een bitterballenprotest indienen.
Het bitterballenprotest heeft als doel om de kennis van de wedstrijdregels van de groep deelnemers te verbeteren.
Het bitterballenprotest mag wel, maar hoeft niet, zoals een gewoon protest, te voldoen aan de vereisten voor een protest (art. 61 van De Regels voor Wedstrijdzeilen).
Het bitterballenprotest wordt na de wedstrijd door de indiener mondeling ingediend bij een aanwezig lid van de wedstrijdcommissie en bij de betreffende andere deelnemer. Hierbij dient een schaal bitterballen bij de bar besteld te worden. De ingediende bitterballenprotesten worden in openbaarheid door een lid van de wedstrijdcommissie en alle aanwezige deelnemers besproken en beoordeeld, minstens één uur na de finish. De indiener legt de situatie uit met gebruik van flipover, waarna de betreffende andere deelnemer zijn beeld en mening van de situatie weergeeft. Daarna volgt een groepsgesprek. De deelnemer die door de groep in het ongelijk wordt gesteld betaalt de schaal bitterballen.
De uitslag van het bitterballenprotest heeft geen consequentie voor de uitslag van de wedstrijd, zodat ook geen DSQ kan volgen en geen gevolg voor het klassement optreedt.
De hiergenoemde bepalingen zijn alleen van toepassing op het Rondje Pampus. Tijdens deze wedstrijden is ook het algemeen wedstrijdreglement van kracht.
Er zal een startlijn worden uitgelegd.
Na de start wordt het eiland Pampus gerond, met Pampus aan bakboord of aan stuurboord.
Alle vaargeulboeien (laterale betonning) moeten worden gerespecteerd, met uitzondering van de merktekens van de baan en de vaargeulboeien tussen de IJM3 en Pampus.
Tijdens de wedstrijd worden op de heen- en terugweg de Stichtse brug en de Hollandse brug gepasseerd. De Stichtse brug bevindt zich tussen de vaargeulboeien EM29 en GM1 en de Hollandse brug tussen de vaargeulboeien GM59-VLH2 en IJM3.
Na de ronding van Pampus wordt gefinisht.
De finishlijn ligt loodrecht op de vaarrichting ter hoogte van de brandstofpomp bij het clubhuis.
Er zal een startlijn worden uitgelegd.
De start van de wedstrijd gaat volgens De Regels voor het Wedstrijdzeilen (art. 26); d.w.z.:
Iedere deelnemer geeft zijn SW-getal op bij inschrijving en daarbij behorende zeilvoering. Hiervoor verstrekt de wedstrijdcommissie een deelnameformulier.
De gezeilde tijd is de tijd tussen de start en de finish. Voor deze vier brugpassages geldt een rusttijd die niet meetelt voor de gezeilde tijd. De deelnemer registreert zelf de ronding van Pampus, de rusttijden en de finishtijd en noteert deze op het deelnameformulier. De maximale toegestane rusttijd bedraagt 20 minuten per brugpassage. Alle extra rusttijd wordt opgeteld bij de gezeilde tijd.
Tijdens de brugpassages is motorgebruik, slepen en peddelen toegestaan.
Iedere deelnemer dient vooraf het inschrijfgeld te voldoen.
Iedere deelnemer deelt vooraf aan de wedstrijdcommissie zijn mobiele telefoonnummer mee, waarop hij tijdens de wedstrijd te bereiken is.
De wedstrijdcommissie maakt een groeps-app aan. In de groeps-app deelt de wedstrijdcommissie bijvoorbeeld wijzigingen in de baan aan, deelt andere afwijkingen van dit reglement mee of doet mededelingen in het kader van de veiligheid.
De wedstrijdcommissie kan de baan afkorten, door bijvoorbeeld een andere te ronden hindernis of boei aan te duiden dan het eiland Pampus.
Er is geen klassenindeling.
Er is één klassement en de winnaar krijgt de wisselbeker.
De uitslag wordt bekend gemaakt op de woensdagavond volgend op de dag van de wedstrijd.
De hiergenoemde bepalingen zijn alleen van toepassing op de Speedrace. Tijdens deze wedstrijden is ook het Algemeen wedstrijdreglement van kracht.
De baan ligt tussen de boeien NKN 4 en NKN 28.
De baan kan van beide boeien naar de andere boei worden gevaren.
Het moment van starten is vrij te bepalen door de deelnemer.
Iedere deelnemer geeft zijn SW-getal op en daarbij behorende zeilvoering. Voor de opgave door de deelnemer van SW-getal, zeilvoering en gezeilde tijd verstrekt de wedstrijdcommissie een Speedrace-formulier.
De gezeilde tijd is de tijd tussen het moment dat de voorkant van de boot de eerste boei passeert tot het moment dat de voorkant van de boot de tweede boei heeft bereikt. De deelnemer registreert zelf de gezeilde tijd.
Iedere deelnemer levert na zijn speedrace het Speedrace-formulier in bij de wedstrijdcommissie.
Een deelnemer mag in één zeilseizoen zo veel keren de baan varen als hij wil en evenzoveel keren een Speedrace-formulier invullen en inleveren.
Er is geen klassenindeling.
Er is één klassement. De winnaar is de deelnemer die de snelste tijd heeft gezeild, gecorrigeerd voor het SW-getal van zijn boot.
De uitslag wordt bekend gemaakt aan het einde van het seizoen.
Startlijn: |
Aan stuurboordzijde het startschip: een staak met oranje vlag. Aan de bakboordzijde het merkteken ODM: een joon met een oranje vlag. Nabij het startschip kan merkteken ILM geplaatst zijn: een joon met een groene vlag. |
Finishlijn: |
Identiek aan merktekens startlijn. Het merkteken ILM heeft bij de finish geen functie. De finishlijn zal liggen tussen een staak met een oranje vlag op het finishschip en de baanzijde van het merkteken van de finishlijn. De finishlijn wordt begrensd door twee merktekens met een groen/witte en rood/witte vlag. |
Baan: |
Merktekens van de baan zijn gele skippyballen (1.a, 1.b, 2.a en 2.b). |
Boten die niet finishen binnen 20 minuten nadat de eerste boot in zijn klasse de baan heeft gevaren en is gefinisht, zullen zonder verhoor de score DNF krijgen. Dit wijzigt regel 35 en A5.1 en A5.2 RvW.
Er is indeling van de deelnemers in eenheidsklassen.
1 t/m 4 races |
0 aftrek |
5 t/m/ 9 races |
1 aftrek |
10 t/m/ 14 races |
2 aftrek |
15 t/m 19 races |
3 aftrek |
20 of meer races |
4 aftrek |
Op de laatste geplande wedstrijddag moet een verzoek om verhaal, gebaseerd op een beslissing van het protestcomité worden ingediend niet later dan 30 minuten nadat de beslissing is getoond. Dit wijzigt regel 62.2 RvW.
Teamleiders, coaches en andere hulpkrachten moeten buiten de gebieden waar boten wedstrijdzeilen blijven, van het moment van het voorbereidingssein voor de eerste klasse totdat alle boten zijn gefinisht of het wedstrijdcomité het sein voor uitstel, algemene terugroep of afbreken geeft.
Deelnemers nemen geheel voor eigen risico deel aan de wedstrijdserie. Zie regel 4 RvW, Besluit om wedstrijd te zeilen. De organiserende autoriteit accepteert geen enkele aansprakelijkheid voor materiele schade of persoonlijk letsel of dood veroorzaakt in samenhang met of voor, gedurende of na de wedstrijdserie.
Iedere individuele deelnemer en zijn bemanning moet in het bezit zijn van een uitgebreide geldige verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid met voldoende dekking met betrekking tot letsel, dood, schade aan of verlies van eigendommen veroorzaakt vóór, tijdens of na het evenement.
Bezoekadres:
Hulckesteijn 4
3861 MZ NIJKERK
Correspondentieadres:
Postbus 220
3860 AE NIJKERK
Clubhuis: 033 303 07 75
Havenmeester: 06-30422407